Thursday, November 15, 2012

BELI LAH ABANG!!! Ahh Ahh Ahh

"Kalau orang kita (tempatan) saya jual RM800. Tetapi, hari ini, saya boleh kurangkan harga, jika abang mahu," katanya.

Tinjauan di sini, semalam, mendapati lelaki terbabit bergerak secara berkumpulan dan berlagak seperti pengunjung di taman berkenaan.

KUALA LUMPUR: 'Abang, belilah (sambil menunjukkan iPhone 4s). Saya bagi abang harga RM800, siap kotak dan pengecas telefon sekali.'

Demikian tawaran seorang lelaki tempatan kepada wartawan Harian Metro ketika membuat tinjauan penjualan gajet secara haram di Taman KLCC, di sini, semalam.

Hasil perbualan bersama lelaki terbabit, gajet yang dijualnya tulen, tetapi tiada jaminan ganti rugi atau pertukaran sekiranya rosak seperti dijual di kedai telefon bimbit.

"Biasanya saya jual kepada pelancong asing sehingga RM1,800 sebuah telefon bimbit jenis ini dan mereka membelinya disebabkan harga murah.

Mereka akan mengenal pasti pengunjung sebelum menghampiri dan menawarkan gajet berkenaan yang disimpan dalam sebuah beg kecil.

Pelancong dari Iran yang mahu dikenali sebagai Ahmed, 39, mengakui didatangi dua lelaki tempatan dan menawarkan iPhone 4s dengan harga RM1,500.

"Ketika itu, saya duduk berehat di kawasan taman ini. Tiba-tiba dua lelaki menghampiri saya sebelum seorang daripadanya mengeluarkan telefon terbabit dan mahu menjualnya.

"Malah, mereka juga meyakinkan saya telefon itu tulen dengan menunjukkan perisian didalamnya. Bagaimanapun, saya menolak untuk membelinya kerana saya sudah memiliki telefon itu," katanya.

Selain Ahmed, warga tempatan Liza Osman, 35, turut mengakui didatangi kumpulan lelaki terbabit sebelum menawarkan telefon bimbit yang murah.

"Ketika itu, saya membawa rakan dari Indonesia untuk datang bersiar-siar di sini. Kemudian beberapa lelaki menghampiri kami dan menawarkan iPhone 4s dengan harga RM500.

"Harganya terlalu murah menyebabkan kami bimbang sekiranya ia tiruan ataupun dicuri," katanya.

Menurut Liza, kehadiran kumpulan lelaki terbabit yang menjual gajet secara haram di situ boleh mencemarkan Taman KLCC sebagai antara pusat pelancongan utama Malaysia.

Pendapat itu dipersetujui Zuraidi Razak, 28. Beliau yang berasal dari Marang, Terengganu dan bercuti di sini menyifatkan orang ramai boleh ditipu memandangkan urusan dilakukan tanpa resit dan jaminan kerosakan barang.

"Jika ia terus berleluasa dan ramai pelancong yang tertipu, sudah tentu ia menyebabkan tempat ini tercemar. Sudah tentu mereka berasa tidak selamat untuk berkunjung ke sini kerana bimbang dikenakan dengan sindiket penjualan gajet seperti ini.

"Saya berharap pihak berkuasa memantau kawasan ini bagi memastikan kegiatan ini tidak berleluasa kerana sedikit sebanyak ia boleh menjejaskan imej KLCC," katanya.


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

1 comments:

  1. salam perjuangan... sempoi blog ni... mohon pautkan blog sy disini...
    budaksrikinta.blogspot.com
    terima kasih...

    ReplyDelete

SEKALUNG TAHNIAH SAHABAT YANG BERJUANG BERSAMA TC