Saturday, January 19, 2013

VIDEO 18sx - SEKS BEBAS PELAJAR SEKOLAH KOTA BAHRU, KELANTAN.

Polis menyifatkan perlakuan seks bebas di kalangan pelajar di beberapa sekolah di jajahan Kota Bharu makin ketara dan membimbangkan.

Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Zahruddin Abdullah berkata, sekurang-kurangnya 40 kes dilaporkan sepanjang enam bulan pertama tahun ini.
Salah siapa?

Salah Sekolah? Ibu bapa? Kerajaan Negeri atau Membangun Bersama Islam yang gagal?
Polis mengatakan kurang didikan agama.

Hairan sungguh kerana di negeri Serambi Mekah, tak kanlah didikan agama kurang kerana di mana-mana sahaja laungan Membangun Bersama Islam menjadi agenda utama pentadbiran negeri.

Sementara Kota Bharu pula ialah Bandaraya Islam. Di manakah kejadian ini berlaku?

Sudah pasti Kerajaan PAS Kelantan akan menyalahkan ibu bapa atau pelajar kerana masalah ini.
Namun, dengan slogan dan kepimpinan ulamak yang diagung-agungkan di Kelantan, apakah kerajaan negeri tidak merasa turut terpalit dengan keadaan ini.

Ini kes-kes yang dapat dikesan.

Bagaimana dengan kes tidak dilaporkan?

Zaharuddin mengakui tentunya banyak kes lagi tidak dilaporkan dan orang ramai juga sering memperkatakan dan merungut mengenai gejala itu.

Hasil siasatan polis mendapati, kurangnya pendidikan agama, pergaulan yang tidak terkawal serta masalah keluarga menjadi penyumbang utama gejala itu.

''Apabila berlakunya seks bebas di kalangan pelajar sekolah bawah umur, kes berkenaan akan disiasat di bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol.

"Walaupun ia dilakukan secara suka sama suka, disebabkan mereka bawah umur, polis boleh menjalankan siasatan apabila menerima sebarang laporan yang dibuat oleh mangsa," katanya.
Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas Majlis Pelancaran Bulan Cakna Disiplin, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Pengkalan Chepa 2, di sini hari ini.

Zahruddin memberitahu, program berkenaan bertujuan menanam dan menyemarakkan semangat sikap cakna disiplin dan prihatin guru terhadap salah laku pelajar.

Beliau berkata, selain perlakuan seks bebas, ada pelajar yang dikesan terlibat dengan penyalahgunaan dadah, lumba haram dan kutu rayau.

Bagaimanapun, katanya, jumlah pelajar yang disyaki terlibat dengan penyalahgunaan dadah pada tahun ini berkurangan berbanding pada tahun lalu seramai 48 orang ditahan.

Beliau berkata, penurunan amat ketara sekali apabila pada tahun ini hanya hampir 10 orang pelajar yang ditahan kerana terlibat dengan penyalahgunaan dadah termasuk ada yang ditahan di sekolah kerana memiliki dadah jenis pil kuda.

Katanya, untuk mengatasi mengurangkan masalah sosial di kalangan pelajar, ibu bapa perlu memainkan peranan mendidik dan mengawasi pergerakan anak masing-masing, apabila mereka berada di luar sekolah.

"Ibu bapa yang mempunyai sikap 'tak apa' akan memberi peluang kepada mereka melakukan jenayah atau sebaliknya.

"Sebagai contoh, apabila anak mereka keluar dan tidak balik ke rumah, sikap tak apa itu ada pada ibu bapa, ia akan merosakkan anak mereka sendiri," katanya.


Perjuanganku Lebih Mudah Kerana Mengusir Penjajah, Tetapi Perjuanganmu Lebih Sulit Kerana Melawan Bangsamu Sendiri

0 comments:

Post a Comment

SEKALUNG TAHNIAH SAHABAT YANG BERJUANG BERSAMA TC